BLOG: 'SEO binnen het onderwijs'

12-08-2019

BLOG LimesKind:
‘Toen ik als jong PABO-stagiaire in het speciaal basisonderwijs stage liep, ging er een wereld voor me open..  De nadruk werd gelegd op het welzijn van de kinderen en hun emoties: wat heb je vandaag geleerd over jezelf? De cognitie stond duidelijk op een lager pitje. Het was ‘bijzaak’. Dat sprak mij wel aan,.. Mijn missie, toen, was: een goede leerkracht worden, dus nam ik uit al mijn stages iets mee.

Echter bleef deze stage onuitwisbaar en ik denk dat daar de basis is gelegd voor mijn interesse in ‘het kind zélf’ en niet ‘de scores’! Na jaren onderwijservaring en andere werkervaring buiten het onderwijs, ben ik een aantal jaren geleden weer voor de klas gegaan. De noodzaak van kinderen iets leren, zat dieper dan ik dacht. Al kan ik zeggen dat ik nu een andere leerkracht ben als toen.

Na een opleiding kinderyoga en 2 kindercoach-opleidingen verder, ben je een ander mens.. dus ook een andere leerkracht! In plaats van het onderwijs ‘af te zweren’ omdat het speerpunt cognitie me niet meer aanstaat, wil ik het onderwijs meer brengen! Het sociaal-emotionele stuk mag meer op de kaart! Op mijn huidige school ben ik gevraagd om de kartrekker te zijn en met het sociale aspect aan de slag te gaan. En dat is niet voor dovemansoren.. Hoe is de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen nog meer te integreren in ons huidig onderwijssysteem? Naar mijn mening ontstaat dit door kinderen te ‘zien’ en daarbij te ‘kijken achter gedrag’. Dát moeD de basis zijn van het onderwijs! Dan komt het cognitief leren vanzelf,.. want, ja, leren is voor kinderen belangrijk. Maar dan wel op álle gebieden!!’

Het artikel op de site van groene.nl kan ik alleen maar ondersteunen. Wat een belangrijke ontwikkeling!

Bezoekadres

Pastoor Boelenslaan 6
3454AB De Meern

06 53 22 61 69
info@limeskind.nl
Kvk: 73699268

Copyright © LimesKind  |  Website: Pencilblocks  |  Webdesign: Pencilpoint - creatief in vorm & inhoud